Tatarozni kell a Hősök terén

A nyár slágerkiállítása egy fotókiállítás volt a budapesti Szépművészeti Múzeumban. Világhíres fotósok többszáz fotóját láthatta az arra tévedt bel- és még számosabb külföldi nagyérdemű. A tárlat anyaga áttekintette egyebek közt a XX. századot, így az '56-os forradalomról is falra került két felvétel. A világhálón hozzájutottam az egyik képhez.

Kilenc 1956-os képet töltöttem le az internetről. Találós kérdés következik. Mit gondol, nyájas olvasó, melyik fotó jelenítette meg közülük ezen a nívós, magas presztizsű kiállításon a magyar forradalmat?

1.) TALÁN EZ A VIDÁM FELVONULÓS? 

2.) VAGY EZ A MAGÁNYOS FEGYVERTÖLTŐS?

3.) AVAGY EZ A DIKTÁTOR - ÉGETŐS?

 

4.) LEHET, HOGY EZ A HARCKOCSIN TAPOSÓS?

 

5.) VAGY HOGY ELÉGGÉ MÁST MONDJAK: CSAK NEM EZ A BITÓS?

6.) BÁR LEHET AZ IS, HOGY EZ A LÍRAI CORVIN MOZIS? 

 

7.) VAGY EZ A SZÉTLŐTT KÖRUTAS? (Bocs a gyenge minőségért!)

8.) TÁN EZ A HATÁRSÁVBAN CIPEKEDŐS?

9.) ESETLEG EZ A BIZONYTALAN JÖVŐJŰ PESTI SRÁCOS?

Mielőtt a kérdést megválaszolnám,  tájékoztatásul elárulom: az 1, 2, és 3. számú képett Erich Lessing osztrák fotóriporter, a 4, 5, és 6. számú képet ismeretlen fényképészek, a 7. és 8. számú képet Ata Kandó holland - magyar fotoriporter, míg a 9. számú képet Jean - Pierre Pedrazzini francia fotóriporter készítette. Mindhárman nemzetközi hírű fotóművészek, albumjaikra, kiállításaikra elegendő rákeresni a neten.

A fenti képek többsége - mondhatni - híres, 1956 eseményei kapcsán sokszor idézett fényképfelvétel. (Személyes kedvencem a Corvin-közben, a lyukas zászlóról készült kép - a készítőjét nem sikerült kiderítenem.) Megjelenítik a forradalom hétköznapjait, az örömöt, a harcot, a káoszt, a menekülést, a bukás utáni bizonytalan és fenyegető jövendőt.

És van még sokszáz hasonlóan híres felvétel, amit a tudatunkban őrzünk a forradalomról, mert már többször láttuk őket könyvekben, interneten, filmek vágóképeként, vagy másutt.

Azonban az a fénykép, amelyet a múzeumban bemutattak 1956 Budapestjéről, az nincs a fenti kilenc között. Elnézést érte - de itt van.

A KIÁLLÍTOTT FOTÓ :

A Szépművészeti Múzeumban kifüggesztett másik fényképen (amelyet a neten nem találtam meg) a lábánál fogva vonszolják maguk után néhányan ugyanezt a karjait széttáró, magatehetetlen testet. A témáról kiállított két fotó alá ezt a címet írták: Tóth József, AVH százados, majd ezt: 1956, Budapest. Mindkét felvételt Antonio de Biasi olasz fotoriporter készítette.

Most, hogy a tárlat már bezárt, a múzeum boltjában még megvehető, igényes és drága katalógust (címe: Lélek és Test) fellapozva kitűnő minőségben tanulmányozható ez a fotóművészileg valószinüleg csak a legnagyobb mesterek képeivel rokonítható felvétel (ti. a kiállítás alcíme szerint "a fotográfia legnagyobb mestereinek képei láthatók Kertésztől Mapplethorpe-ig").

Elpirosodik az ember arca. Hiába volt itt rendszerváltás, hiába ismertünk meg azóta számos, esztétikailag is értékes fotót a magyar forradalom dicső pillanatairól, a budapesti Hősök terére néző múzeum 2008-ban a lincselést tartja leginkább érdemesnek láttatni mindebből!

...

Epilógus: honlapomon (www.1956.hu) már egy ideje építgetem a forradalom virtuális múzeumát. Nos ezen a blogon pedig a Hősök terét kívánom - fogalmazzunk így - tatarozni. Egyelőre virtuálisan, és leginkább '56 kapcsán.

...

(A fejlécen Pongrátz Gergelyről, az egyetlen magyar '56-os múzeum létrehozójáról, a Corvin - köz egykori parancsnokáról készített portréfotóm.)