emlék, ünnep

Szeretem elmesélni ötvenhatosaimat - és nem csak az ő történetüket, hanem az én történetemet is, azt, hogy jött az életembe '56, miként és meddig folytatom a fotózást, dokumentálást. Októberben eddig két helyen jártam s tartottam vetítettképes előadást.

Békésre mentem először.

Koszecz Sándor egykori főiskolai társam, a kultúrház (nem tudom, ma minek nevezik pontosan) vezetője hívott meg. Mivel nemrég csináltam interjút Fekete Pállal, a Békés megyei forradalmi bizottság egykori elnökével, felvetettem, jó lenne őt is meghívni. (Életsorsa drámai, tanárból lett kubikossá, portréfényképem pedig jól sikerült róla - nem véletlenül tettem fel könyvem védőborítójára is.) Azt mondták, rendben, ha autóval őt is elviszem, így Budapestről Szeged felé kerülve érkeztem Békésre, bő 300 km autózás után, de a lényeg, hogy Pali bácsi is ott lehetett.

img_7224.JPG

A mintegy hetven hallgató zöme tizenéves diák volt, gondolom, spontán oda voltak vezényelve, mindenesetre figyelemmel és empátiával követték két órás előadásunkat. Először én vetítettem, az általam készített portréfotók segítségével meséltem részleteket a gyűjtött ötvenhatos történetekből - és így, az egykori hétköznapi hősökön keresztül idéztem meg a forradalom főbb eseményeit, tanulságait. Utánam Pali bácsi vallott életéről, ötvenhatról és annak következményeiről. 

img_7234.JPG

Moderátorként nem volt könnyű feladatom. Reménytelen és igazságtalan egy majd' kilencven éves embert arra kérni, hogy tömören beszéljen az életéről... Az érzelmek, a visszaemlékezés előhívta indulatok nem feltétlenül produktívak a fiatalok számára, nem mindíg erősítik a mondanivalót. Számomra az egyik legnagyobb kihívás előadni tizenéveseknek, akik hozzám képest más tempóban, érdeklődéssel és módon szerzik be a világról szóló információt, mint a korábbi, nem a digitális világba született nemzedékek.

Budakeszin ünnepeltem 23-án.

A Jobb Kor polgári kör meghívására voltam ünnepi szónok, a szokásos, október 23-i esős és szeles idő okán szerencsére nem a szabad ég alatt, hanem egy fedett helyszinen. Megtisztelő, hogy a megemlékezés programját rám építették fel, így nem csak "főszereplő" volt az előadásom, hanem például - az egyébként budakeszi illetőségű - Nagy Gáspár nekem ajánlott versét is elszavalták a szervezők.

img_1719_ma_solata.JPG

Vetítettképes előadásomban (amely itt megtekinthető) a magyarsággal szolidáris külföldiekre tettem a hangsúlyt, gondoltam, hogy így némi újdonságot tudok csempészni az ötvenhatos standard emlékezések sorába. Bár előadásommal elúsztam és a tervezett húsz perc dupláját beszéltem, nem bántam: legalább megemlékezhettem külföldi barátainkról, így a két hete elhunyt Pentti Holappa finn költőről is. A hosszas taps talán azt jelezte, sikerült érdekesen szólnom a forradalom időszakaszáról.

img_1756_ma_solata.JPG

Köszönöm a fotókat Békésben Csökmei Gábornak, Budakeszin Virág Benedeknek.